Image
Personer bakom hostskyddsskärmar

Glasmästarskärmar minskar smittorisk för utsatta personer

GLAS FÖR HÄLSA
2020-04-02 13:34
Adam och Tim Granberg
Adam och Tim Tranberg​​​

Personal i butikskassor, receptioner och servicediskar är yrkesgrupper som kommer i kontakt med många människor. I tider som nu med en hög smittorisk av coronavirus utsätts de extra stor fara. Det här har uppmärksammats på flera håll i landet, där lokala glasmästerier snabbt kunnat bistå med olika lösningar för att minska personalens utsatthet.

– En del kallar det kontaktskydd, andra hostskydd. Efter att vi levererade till Ica Kvantum här i Stenungsund har vi blivit om inte nerringda så i alla fall kontaktade av  många livsmedelsbutiker och vårdcentraler i regionen som vill  köpa våra kontaktskydd, säger Adam Tranberg, ägare av Glenns Glas.

Företaget var tidigt ute med sina polykarbonatskärmar och Adam är tacksam för att de köpte upp det lager med sex millimeters polykarbonatskivor som Glasfiber & Plastprodukter i Kungsbacka hade hemma.

Trygghet åt två håll

Efter en del funderande på konstruktion och upphängning har Glenns Glas kommit fram till att just sex mm polykarbonat, hängande i kedjor från taket på insidan av kassorna fungerar bäst, för såväl personal som kunder.

– Det ger trygghet åt båda håll med full transparens och är kanske något som kommit för att stanna även utan den akuta smittrorisken. En kris som den vi nu upplever, ger ju också möjligheter rent affärsmässigt. Vi märker att butiksägarna blir väldigt nöjda och att vi etablerar kontakter som kommer att ge oss fler uppdrag, vilket öppnar nya affärsmöjligheter. Det betyder förstås mycket framåt för oss.

Berlings Glasmästeri Halmstad

Mia Berling, Berlings Glasmästeri
Mia Berling, Berlings Glasmästeri

Hos Berlings Glasmästeri är efterfrågan på hostskydd så stor just nu att personalen jobbar övertid och även ägaren och numera pensionerade Anders Berling har själv kallats in och är ute och monterar skärmar.

– Det började med att vi fick i uppdrag av sjukhuset i Halmstad att sätta upp skydd vid receptionen. Vi frågade och fick ok på att lägga upp det på vår facebooksida. Ja, sedan rasslade det bara till, berättar Mia Berling, som driver glasmästeriet.

Bibliotek, tandläkare, apotek och livsmedelsaffärer med flera kontaktade Berlings Glasmästeri för att beställa skärmar i polykarbonat.

– I vår pågående samhällskris är det  ju tillfredställande att både kunna hjälpa till i utsatta miljöer och samtidigt stärka företagets affärer, konstaterar Mia.

Luleå Glas

Andreas Lindgren, Luleå Glas
Andreas Lindgren, Luleå Glas

– Inlägg om glasmästarnas hostskärmar sprider sig som en löpeld i sociala medier nu och vi är förstås inget undantag, säger Andreas Lindgren, ägare till Luleå Glas.

Glasmästeriet blir uppringt av företag med butikskassor och kundmottagningar som vill ha skydd för personal och kunder.

– Jag har kontaktat några av våra fasta större kunder, men vi blir också kontaktade av dem. I ett läge när orderingången på våra ordinarie produkter, som inglasningar och glasräcken, generellt har tvärstannat blir det här välkomna beställningar även om det förstås är i en för samhället tråkig situation, säger Andreas, som säger att företaget kommer att fungera som vanligt ett tag till.

– Men om det inte vänder om en månad eller så ser det mörkt ut. Sedan måste vi få in nya jobb.

Ryds Glas

Hos Ryds Glas, med sina 46 glasmästerier runt om i landet, rapporterar Sebastian Wigström, varumärkes- och hållbarhetschef att efterfrågan på kontakt- och avskärmningsglas ökat markant under den pågående pandemin.

Sebastian Wigström, Ryds Glas
Sebastian Wigström, Ryds Glas

– Vi ser det som en samhällsnytta, där vi med vår kunskap och material kan hjälpa till och minska risken för smittspridning. Liksom att öka tryggheten för dem som jobbar i miljöer i kontakt med många människor: Kundmottagningar, försäkringsbolag, bussar, kollektivtrafik, affärer, …listan är rätt lång där våra lösningar i glas och polykarbonat har kommit till nytta, berättar han.

Ryds Glas-enheterna har även fått en hel del beställningar från sjukvården. Ett mer omfattande uppdrag utförs till exempel på Malmö Akademiska Sjukhus.

– Ja, på MAS har man anlitat oss för att med glasskärmar hjälpa till att dela upp avdelningarna i olika zoner där de smittade ligger. Zoner med olika grad av krav på skyddsutrustning och behandling. Med glaset får man både transparens och avskärmning på samma gång, exakt det de vill ha, säger Sebastian.

Motgångar skapar möjligheter

I hotell- och restaurangmiljöer finns också flera exempel på glaslösningar för avskärmning, som företrädesvis är tillfälliga och lätta att montera och plocka ner, men där det säkert finns de som väljer att behålla skärmarna även när coronavirussmittrisken försvunnit, tror Sebastian.

– Det känns kanske lite konstigt att säga det men det är i motgångar som nya affärsmöjligheter yppar sig. Vi försöker vara lyhörda för dem och omfamna dem och i det här fallet känns det inte svårt eftersom det bidrar till stor samhällsnytta, säger han.

Bilder på hur kontaktskydden används i butiker och receptionsdiskar