• Nike flag ship store, NewYork, USA. Foto: Cricursa

Nikes profil och image synlig ända ut i fasaden

GLASARKITEKTUR

2019-08-08 11:34

Sko- och klädföretaget Nikes flagship-butik i New York har rönt stor uppmärksamhet för sin innovativa glasfasad. En visuell sensation med böjda glas med isolerrutor där ytterglaset har infrästa polerade rillor samt där innerglaset är ett energiglas i standardutförande.

Efter flera nomineringar och utmärkelser för den innovativa glaslösningen kan fasaden sedan ett drygt halvår tillbaka beskådas på femte avenyn på Manhattan.

Den visuellt dynamiska fasaden, med frästa och böjda isolerglasenheter, är resultatet av ett samarbete där de specialanpassade glasen har tillverkats av Barcelona-företaget Cricursa i samråd med fasadkonsultföretaget Heintges och arkitektkontoret Callison RTKL.

Estetiska ambitioner
Nikes interna designteam har också bidragit med sitt egenutvecklade linsformade membrankoncept som kombinerar monumentala grafiska mönster och som i det här objektet krävde en omfattande och kreativ forsknings- och designutvecklingsfas, följt av en rigorös verifieringsprocess. Resultatet har blivit en skräddarsydd, liksom snidad, glasskonstruktion som uppfyller projektets estetiska ambitioner och prestandakrav.

Avancerad frästeknik
Cricursa utvecklade inledningsvis en effektiv lösning för att begränsa antalet unika sjunkformar, vilka tar upp en betydande mängd utrymme, material och tid, och anpassade modulen till en enda enhet. Endast tre ytterligare formar togs fram för att bearbeta entréglasen till de oregelbundna former som inramar butiksingången. Processen med att fräsa ytan gjordes i hög hastighet med glasen liggande i en CNC-poleringsmaskin. En komplex operation med 115 meter skurna linjer i varje panel och hög risk för bräckage. Spåren frästes med olika verktyg, företrädesvis med 20 millimeter breda diamantfräsar (168 °) med djup på 1,05 millimeter.

Fullskaleprover
Cricursa gjorde prover i full skala - 2, 3 meter breda och 4, 1 meter höga glas - så att Nikes egna arkitekter samt Callison RTKL arkitektkontor och fasadkonstruktionsföretaget Heintges fick möjlighet att granska och bekräfta den slutliga designen för såväl mikro- som makromönstret.

Heintges testade fem olika prestandafunktioner i full storlek och fick på så sätt fram fem prover för ultimat lastkapacitet inklusive differentiell termisk belastning, vindtryckbelastning och konstruktionsbelastning till en effektiv säkerhetsfaktor på fyra gånger konstruktionsbelastningen. Resultatet ger också ett kraftfullt arkitektoniskt uttryck, en glasridå med sin egen regelbundna modulering framför de olika åtskilda våningarna.

Snabbt montage
Som ett renoveringsprojekt är fasadens montering relativt enkel. Enligt Heintges, fasadkonsulterna för projektet, är glasfasaden hängd från den befintliga taknivån som ett rutnät med specialformade stålspröjsar och stabiliseringsfenor, fäst för sidolaster vid femte och tredje våningen, samt precis ovanför marknivå. Totalt omvandlades det yttre skalet från stål till glas på ungefär fyra månader. Efter Nike House of Innovation 001 som byggdes i Shanghai i oktober 2018, väntar nu en tredje flagship-butik stå klar i Paris i vinter.

Text Mikael Ödesjö

FAKTA – Nike NYC flagship store, USA

Fasadtillverkare: Cricursa (glass), Seele GmbH

Arkitekter: Nike Global Retail Design, Callison RTKL

Fasadmontage: Seele GmbH

Fasadkonsult: Heintges Consulting Architects & Engineers, Mode Lab

Plats: New York

System: Böjda och värmeförstärkta glas i curtain wall-utförande

Produkter: Böjt värmeförstärkt glas – Crisunid ®  samt Low-E-glas med selektiv coating - Crislan ®

BILDER

Skriv ut sidan